Isnin, 24 Oktober 2016

FIBROID

 
 
 
 



6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Soalan

Saya ada masalah tentang haid saya dan saya haid sebulan dua kali..Dan haid yang pertama saya lancar dan haid yang kedua tidak lancar tapi cuma keluar sikit2 dah sampai 9hari ni juga belum selesai2" saya baru rasa haid ini sebulan dua kali dan saya dulu2 tidak pernah macam ni...jadi saya rasa takut dengan haid saya ni jadi haid saya apakah masih normal"" Jadi saya minta penjelasan dari doktor.

kl gynaecologist berkata...

Terima kasih kerana menghubungi kami.

Puan,

Masalah puan adalah kitaran haid yg tidak teratur (irregular menses). Ianya disebabkan;
1- Adakah puan fikir puan sedang mengandung? Sila buat ujian kencing utk mengandung jika puan rasa mungkin mengandung. Sekiranya puan sedang menyusu-badan (breast feeding), paras hormon puan mungkin tidak stabil.
2- Adakah puan ada mengambil sebarang ubat atau supplements kesihatan atau ubat traditional baru2 ini? Ubat2 ini mungkin boleh mengganggu paras hormon puan dalam badan atau ubat2 ini juga mengandungi hormon yg boleh menyebabkan paras hormon dlm badan puan tidak teratur.
3- sekiranya tiada masalah seperti di atas, saya sarankan puan berjumpa pakar sakit puan untuk pemeriksaan menyeluruh termasuklah paras hormon dlm darah dan ultrasound pelvis utk melihat sebarang ketumbuhan di rahim/ uterus dan sekitarnya.

Terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Saya ni belum kawin lagi saya masih umur 21thn dan saya kalau haid kadang2 satu hari keluar dan satu hari tak keluar tapi esok2nya dah tak keluar lagi saya sering selalu macam tu..Saya dulu pernah keluar darah sikit2 tapi bulan depanya haid saya lancar lagi.

kl gynaecologist berkata...

Cik,

1- Berapakah berat badan & tinggi Cik?
obesiti boleh menyebabkan paras hormon terganggu & berat badan yg terlalu rendah biasanya berkait dgn masalah kesihatan lain seperti tirotoksikosis ( paras tiroid hormon yg tinggi), anorexia bullosa (muntah2 & tiada selera mkn) dan lain2.
2- sekiranya setelah menjalani pemeriksaan dgn pakar sakit puan & paras hormon normal, kebanyakan wanita muda mempunyai masalah anovulatory cycle - kitaran haid yg tidak keluarkan ovum/telur & tidak subur. Rawatan biasanya tablet hormon seperti Pil perancang keluarga.

Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Berat badan 43,tinggi 153..Saya pun sekarang juga susah makan dan kadang2 saya makan satu hari satu kali jadi haid saya ni masih normal dok.

kl gynaecologist berkata...

Untuk memastikan keadaan sebenar, saya cadangkan puan mendapatkan pemeriksaan dari pakar sakit puan.

Tq